Operații cu Numere
Numere pozitive și negative
Numere pozitive: Numere mai mari decât 0, de exemplu: 1; 2; 3; 4; 5; ...
Numere negative: Numere mai mici decât 0, de exemplu: -1; -2; -3; -4; -5; ...
La stânga lui 0 avem
-1, -2, -3
, iar la dreapta lui 0 avem 1, 2, 3
. Deci, cu cât ne mișcăm la stânga pe axă, cu atât numerele scad, iar cu cât ne mișcăm spre dreapta, numerele cresc!
Adunarea și scăderea numerelor
- \(3 + 5 = 8\)
Ambele numere sunt pozitive, deci s-au adunat și s-a pus semnul lor comun "+" în fața rezultatului. - \(-3 + (-5) = -8\) sau \(-3 -5 = -8\)
Ambele numere sunt negative, deci s-au adunat și s-a pus semnul lor comun "-" în fața rezultatului.
- \(-5 + 8 = 3\)
Numerele au semne diferite, deci s-a scăzut din numărul 8, pentru că este mai mare, numărul 5, iar la rezultat s-a pus semnul din fața lui 8, adică "+". - \(6 - 9 = -3\)
Numărul 6 este pozitiv, iar 9 este negativ, deci am scăzut din 9 numărul 6, și în față am pus semnul din fața lui 9, adică "-".
Ne deplasăm spre dreapta pentru adunare și spre stânga pentru scădere.
Exemplu: \(3 + (-5)\): Pornim de la \(3\), ne deplasăm 5 unități spre stânga. Răspuns: \(-2\).
- \( -5 - (-8) = -5+8 = 3 \)
- \( 4 + (-5) = 4 - 5 = -1 \)
Numere cu virgule:
Funcționează la fel ca numerele întregi, dar trebuie să aliniem virgula:
- \(2.3 + 1.7 = 4.0 = 4\)
- \(3.2 - 1.8 = 1.4\)
Înmulțirea și împărțirea numerelor întregi
Înmulțirea:
Atunci când se adună de mai multe ori același număr, de exemplu 4 + 4 + 4, aceasta poate fi reprezentată cu ajutorul înmulțirii, ca \( 4 \cdot 3 \) sau \( 3 \cdot 4 \).
Deci, înmulțirea este adunarea repetată a aceluiași număr.
Pentru a ne fi mai ușor la rezolvarea exercițiilor, trebuie memorată tabla înmulțirii. Însă, în caz că uităm înmulțirea unor numere, putem să le adunăm repetat, exact cum am făcut mai sus cu 4 + 4 + 4.
La înmulțire avem niște reguli în privința semnelor:
- Pozitiv × Pozitiv = Pozitiv
Exemplu: \(3 \cdot 5 = 15\) - Negativ × Negativ = Pozitiv
Exemplu: \((-3) \cdot (-5) = 15\) - Pozitiv × Negativ = Negativ
Exemplu: \(3 \cdot (-5) = -15\) - Negativ × Pozitiv = Negativ
Exemplu: \(-3 \cdot 5 = -15\)
Împărțirea:
Împărțirea este operația inversă a înmulțirii. Dacă \(3 \cdot 5 = 15 \), atunci \(15 : 3 = 5\) sau \(15 : 5 = 3\).
Ar fi util să cunoaștem tabla înmulțirii pentru a putea împărți numerele mai eficient și mai rapid. Însă, în caz că uităm împărțirea unor numere, putem calcula în felul următor: scădem al doilea număr din primul număr până când ajungem la rezultatul 0, și calculăm de câte ori am scăzut, și acesta va fi rezultatul împărțirii.
Spre exemplu \( 15 : 5 \), scădem 5 din 15 până când avem 0:
- \(15 - 5 = 10\)
- \(10 - 5 = 5\)
- \(5 - 5 = 0\)
Deci, rezultatul împărțirii \(15 : 5\) este 3, deoarece a trebuit să scădem 5 de 3 ori din 15 ca să avem 0.
Regulile la împărțire în privința semnelor este aceeași ca la înmulțire.
Semnele înmulțirii și împărțirii
Înmulțirea numerelor zecimale
Pașii de calcul a două numere cu virgulă:
- Ignorăm virgula și înmulțim ca pe numere întregi.
- Numărăm câte zecimale au factorii la un loc și punem virgula corespunzător în rezultat.
- \(23 \cdot 15 = 345\)
- Deoarece avem 2 zecimale (una din \(2.3\) și una din \(1.5\)), răspunsul devine \(3,45\).
Înmulțirea/Împărțirea cu 10, 100, etc.
Înmulțirea:
- \(2,3 \cdot 10 = 23\)
- \(2,3 \cdot 100 = 230\)
Împărțirea:
- \(230 : 10 = 23\)
- \(230 : 100 = 2,3\)
Fracțiile
- Numărător: Numărul de sus care arată câte părți avem.
- Numitor: Numărul de jos care arată în câte părți este împărțit întregul.
\(\displaystyle \frac{15}{3} = 15 : 3 = 5 \)
Operații cu fracții
Adunare și scădere:
- Dacă fracțiile au același numitor, adunăm/scădem numărătorii, iar numitorul rămâne același.
- Dacă fracțiile au numitori diferiți, găsim un numitor comun, transformăm fracțiile și apoi efectuăm operația.
Prima fracție a fost amplificată cu 4, iar a doua a fost amplificată cu 3, astfel numitorul fiecăreia este 12.
Înmulțire:
- Înmulțim numărătorii între ei și numitorii între ei.
Împărțire:
- Întoarcem a doua fracție (o inversăm) și efectuăm o înmulțire.
Simplificarea:
Atunci când la rezultat avem o fracție, trebuie să verificăm dacă mai poate fi simplificată. Asta înseamnă să găsim un număr diferit de 1 care îl putem împărți și la numărător, și la numitor, astfel încât să obținem numere întregi.
Numărul la care se împarte exact și 6, dar și 15 - este 3, deci \(6:3=2\) și \(15:3=5\).
La înmulțire putem simplifica numerele de pe diagonală și să înmulțim apoi ceea ce rămâne.
În prima diagonală avem 8 și 4. Ambele numere se împart exact la 4, deci \(8:4=2\) și \(4:4=1\).
În a doua diagonală avem 5 și 15. Ambele numere se împart exact la 5, deci \(5:5=1\) și \(15:5=3\).
Introducerea întregului în fracție
Numărul întreg se înmulțește cu numitorul fracției și rezultatul se adună cu numărătorul - acesta va fi noul numărător, iar numitorul rămâne neschimbat.
Dacă avem un număr întreg, îl putem scrie ca fracție punând 1 ca numitor.
Fracție compusă
O fracție poate conține alte fracții în numărător sau numitor. Simplificăm aceste cazuri transformând fracțiile în împărțire:
Exemplu: \(\displaystyle \frac{5}{\frac{25}{3}} = 5 : \frac{25}{3} = \frac{5}{1} \cdot \frac{3}{25} = \frac{3}{5} \).
Ridicarea la putere a numerelor
Ridicarea unui număr întreg la o putere înseamnă înmulțirea acelui număr de mai multe ori cu el însuși.
- \( 2^3 = 2 \cdot 2 \cdot 2 = 8 \)
- \( (-3)^2 = (-3) \cdot (-3) = 9 \)
Ridicarea la putere a fracțiilor
Pentru fracții, ridicăm separat numărătorul și numitorul la puterea indicată.
Ridicarea numerelor negative la puteri pare/impare
Putere pară: Rezultatul este pozitiv.
Putere impară: Rezultatul este negativ.
- \( (-2)^4 = (-2) \cdot (-2) \cdot (-2) \cdot (-2) = 16 \) (putere pară)
- \( (-2)^3 = (-2) \cdot (-2) \cdot (-2) = -8 \) (putere impară)
Ordinea operațiilor
În matematică, operațiile se efectuează în următoarea ordine:
- Paranteze: Se rezolvă întâi expresiile dintre paranteze.
- Puteri: Se calculează ridicările la putere.
- Înmulțiri și împărțiri: Se efectuează de la stânga la dreapta.
- Adunări și scăderi: Se efectuează de la stânga la dreapta.
1. Rezolvăm paranteza: \( 4 - 1 = 3 \)
2. Ridicăm la putere: \( 3^2 = 9 \)
3. Înmulțim: \( 2 \cdot 9 = 18 \)
4. Adunăm: \( 3 + 18 = 21 \)